söndag 17 februari 2013

Såsmaster och Tomtehäng.

I helgen har jag varit the master of såser. Jag värmde upp med Lingonsylt, som inte är någon sås utan en sylt. Ville bara poängtera det så ni fattar att jag fattar. Det har legat en liten påse självplockade lingon i frysen sedan ungefär förrförra hösten och som vi inte velat slösa på i onödan. Heter det självplockade när man plockar bär i skogen förresten? Det låter ju som att de plockat sig själva vilket är så mycket fel det kan vara. Nu anar inte hur jag kämpade mot mygg och otyg där ute i skogen så att ge Lingon själva äran är jag inte så sugen på. Lingonsylt blev det i alla fall och den åts till mina purjo-, chili- och kanelkryddade köttbullar.
Nästa sås (nästa dag) var bearnaisesås utan lök på tur, det blev surt och gott. Helgens sista sås blev ostsåsen med Gorgonzola till kvällens lasagne. Såsen var det enda jag bidrog med till kvällsmaten men utan den hade det bara blivit en väldigt god men plain lasagne.

Förutom att göra såser har jag hängt med Tomten i helgen. Vi kollade på Hello Kittys fantastiska jul och julkalender från förrförra året, Tjuvarnas jul.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar