fredag 24 augusti 2012

Fredagsmys

Idag åkte jag, mina barn och snigeln Sören till mitt jobb för att hämta min jobbnyckel. Jobbnyckeln är jobbigt att vara utan när man ska låsa upp på jobbet kl 6 på måndag morgon. Riktigt jobbigt, jag vet, för jag har provat, två gånger. Min kollega som bor i byn tycker nog också att det är lite jobbigt att bli väckt och ombedd att komma med sin nyckel. Jag har tydligen lärt mig något av de halva hjärtstillestånden jag drabbats av mitt på övergångstället vid parkeringen (konstigt att man minns sådana detaljer) när jag insett att nyckeln inte var med mig. Nu slipper jag detta även nästa vecka och livet leker igen! Barnen uppskattade dessutom sångsamlingen, frukten och uteleken på gården. Varför avvika från de dagliga rutinerna när man är ledig? Vad snigeln Sören tyckte om att bli uppvisad för barnen och personalen har han inte hunnit berätta än.
IMG_1700
 
När vi kom hem förberedde vi kvällens efterrätt, såhär gjorde vi
Mamma Vilds romantiska hallonmousse (ca 9 port)
-5 dl vispgrädde, 1 dl gelésocker och ½-1 liter hallon.
-Pressa hallonen genom en sil så du får ut saften.
-Koka upp hallonsåsen du får ut med sockret och låt det svalna.
-Vispa grädden krämig, inte hård.
-Vänd ner hallonsåsen, blanda och lägg upp i portionsskålar.
-Ställ i kylen minst en timme så de stelnar.
-Servera med sockerhjärtan och bjud din kärlek på mästerverket!
IMG_1703

2 kommentarer:

  1. 9 portioner!! Du har många älsklingar du!!! Verkar gott. Väntar med spänning på snigeln Sörens berättelse.
    Kram fråm mamma/mormor

    SvaraRadera
  2. Jag menade 7. Önsketänkande vad gäller antalet älsklingar :)

    SvaraRadera