torsdag 19 juli 2012

Betonggjutning med “Mormors tjejjer”

Mormor Vild har två kompisar från sin hemstad som brukar komma på besök på sommaren. Storebror Vild kallar dem för “Mormors tjejjer”. Vid sitt årliga besök för att tag sen var jag där och instruerade i gjutning av trädgårdsdekorationer. Vi gjöt fågelbad, lyktor, gångplattor, rabattdekorationer och annat smått att lägga i arrangemang och krukor.
IMG_0626IMG_0627Blanda, blanda, blanda. Ju mer man blandar, ju bättre blir det. Gummihandskar är bra att ha på sig men knepiga att få av.
IMG_0624IMG_0631red
Fru Bonde och fru Opera skakar luftbubblor ur betongen i formarna, ju mer man skakar desto jämnare blir resultatet.
IMG_0629IMG_0637
Fågelbad av rabarberblad och löv på insidan av formen till en lykta.
IMG_0630IMG_0640
En lite knepig änglaform (från Panduro) som måste ligga i sand medan den brinner (stelnar).
IMG_0642
Lunch med egenodlad potatis. Underbart för en potatislover som mig.
IMG_0643Mormor Vild med sina tjejjer fru Bonde och fru Opera kalasade på rabarberpaj medan jag for vidare till min familj på Öland.

1 kommentar:

  1. Härliga namn mina tjejjer har fått! Grejorna verkar ju bli bra nästan allihop.
    Kram från mormor Vild

    SvaraRadera