söndag 1 juli 2012

Sommarens första bokrecensioner

Sommaren är böckernas högsäsong. Konstigt egentligen att bokrean inte är i maj. Jag har nu läst de två första sommarböckerna och här kommer mina recensioner.
Jag är Zlatan Ibrahimovic –Min historiaJag är Zlatan Ibrahimovic´ : min historiaAv:Zlatan Ibrahimovic´ och David Lagercrantz
Man behöver inte vara speciellt fotbollskunnig eller intresserad för att läsa Zlatans biografi. Det handlar mer om en liten vild kille med som lever för fotbollen och kämpar sig igenom saker som många barn slipper. Lagkamraters föräldrar som samlar in namn för att få bort honom, en trasslig familj med hett temperament och tomt kylskåp osv. Vidare handlar boken i stort om alla viktiga händelser och relationer mellan honom och agenter, tränare, lagkamrater, föräldrar, syskon, sin fru Helena och sina söner Maxi och Vincent. Zlatan (och hans medförfattare) lyckas odla sin kaxiga attityd/image men vill även förmedla den numera lite mognare och mjuka Zlatan. Boken ger en känsla av att man kan nå sin dröm om man kämpar, har en gnutta tur och omger sig med rätt folk. Framför allt kämpar.

VinteräpplenAv: Josefine SundströmVinteräpplen
Vinteräpplen handlar om tre generationer kvinnors liv mellan ca 1935 och nutid. Med två parallella tidsperspektiv beskriver författaren en mormor, en dotter och ett barnbarns liv under otroligt knappa förhållanden på en ö utan fasta förbindelser. Inte bara de knappa förhållandena gör livet svårt för dem, de alla tre blir offer för män på olika sätt. En på flera sätt tragisk historia om tre kvinnors liv. En bra bok att läsa om man har fått nog av att läsa om hemska mord men inte vill läsa en humoristisk bok.
En tanke som slog mig flera gånger jag läste boken var att många av problemen nästan är obegripliga för oss idag. Att inte kunna simma, tvingas föda barn ensam, inte kunna ringa efter hjälp och att bara ha en roddbåt som förbindelse med fastlandet är svårt att sätta sig in i. Å andra sidan har utsatta kvinnor nu andra bekymmer att hantera. Man  är numera superlätta att spåra upp om man vill fly. Bara att Eniro, nummerupplysningen och mobiler finns gör det löjligt enkelt ibland.