torsdag 18 oktober 2012

Kulturarv

Härom dagen hyllade jag det sociala mediet Facebook, idag fortsätter jag med Youtube. Förutom allt som är mindre bra på Youtube finns väldigt mycket bra instruktions- och informationsvideos, beskrivningar och småfilmer om allt möjligt och omöjligt, både fakta och för att roa. Ni som inte har stenkoll på Youtube är det en sida där alla i hela världen (med tillgång till nödvändig teknik) kan lägga upp filmer. På Youtube hittade jag tex instruktionsfilmer när jag skulle lära mig att knyta bärsjalen när storebror föddes. Jag har även tittat på folkdanser för att bli klok på hur det ska se ut. Senaste användningsområdet är att peka fram en Alfons Åberg-film som gonattsaga tillsammans med barnen. Filmsnuttarna är drygt 10 minuter långa och är enligt min mening ett svenskt och viktigt kulturarv som bör förmedlas till alla barn. Böckerna funkar lika bra men variation är roligt. Jag uppskattar nog Alfonsböckerna och filmsnuttarna vid läggdags lika mycket som mina barn.

2 kommentarer:

  1. Det är en klok mamma mina barnbarn har! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid varit emot Youtube just för att det finns så mycket skit där. Skulle aldrig orka sitta och kolla igenom video efter video för att hitta något kul. Men jag har börjat ändra mig! Har också uppskattat instruktionerna till olika bärsjalar och liknande och tack vare Youtube så lyckades vi få fast bilbarnstolen på korrekt sätt. Annars hade vi stått på parkeringen än idag... Har också börjat visa lite filmsnuttar för Adam. Film, sång och musik. Toppen när han börjar bli grinig och man är iväg någonstans. Folk får säga vad dom vill att jag poppar fjantig musik för min son. De hade antagligen tyckt det varit värre att lyssna på hans gallskrik. För skrika, det kan han minsann! ;)

    SvaraRadera