söndag 23 december 2012

Åreta jultema–Gammalt möter nytt

Idag har vi fixat fram julen här i Liljedalen. Jag grävde fram alla våra tomtar (ca 7st) och ställde dem tillsammans i fönstret i köket så de inte skulle känna sig så ensamma lite här och var i vårat enorma hus. Granen jag högg på Blomsterlandet var lika tät och jämn som jag mindes den innan jag lade den bak på släden och körde hem över snövidderna. Att återse alla julgransdekorationer vi tog ner från vinden var som att återse gamla vänner. Man går ju inte och tänker på dem där de ligger i sin låda på vinden hela året men åhh så fina de är när man tar fram dem, de flesta i alla fall. Med barn i familjen har jag inte hjärta att utöva julgransdekorationsrasism och bara välja en viss typ, färg eller stil för att passa in i något “årets tema”. Årets tema blev därför “Gammalt möter nytt”. Storebror klädde med stort engagemang granen med discokulor, trätomtar, paljettstjärnor, halmhjärtan, ulltomtar och mycket annat.
När granen var klädd gav vi oss på bakning. Pappa Vild och barnen bakade vörtbröd medan jag monterade pepparkakshuset och jag lyckades även få till någon sorts mandelkola (som skulle blivit Daim). Nu väntar vi bara på att julafton.

IMG_2956[1]IMG_2954IMG_2948IMG_2931IMG_2953IMG_2952IMG_2911[1]IMG_2932IMG_2934

1 kommentar: