fredag 4 januari 2013

Busschaufförer med eller utan hår.

Idag har jag och storebror spenderat dagen på tu man hand. Konstigt uttryck, vad är tu? vilken mans hand pratar man om? Svara gärna som en kommentar här nedanför du som vet, så jag kan sova ikväll.

Jag och storebror har i alla fall varit helt själva idag. Jag har lovat typ ungefär sen innan jag blev sjuk i början på december att vi ska åka till simhallen så det blev en trip dit. Med endast ett barn att hålla koll på öppnades oändliga möjligheter till ett lite mer avslappnat badande. Jag påbörjade projekt: "lär barnet att simma". Det gick finfint för att vara första lektionen så det blir förhoppningsvis fler tillfällen under våren. Det där barnet har sjukt bra kontroll på armar, ben och hur man gör för att få dem att göra som man vill så att simma borde inte ta flera år att lära honom. Mina simgener har förhoppningsvis gått vidare.

Några gener han INTE fått av mig är sina kom-ihåg-gener. När vi körde hem såg han bussen som går till vår stadsdel.
-Där är bussen vi brukar åka mamma.
-Tror du att det va just den vi åkte sist?
-Jag vet inte för det finns två. När jag åkte buss med mina kompisar (förskolan) åkte vi till mormors tåg (Resecentrum i stan). När vi åkte dit hade han som körde inget hår, bara lite på sidorna. När vi åkte hem hade han som körde hår.
Ehhh, detta var i början på november och barnet kommer ihåg frillan på busschaufförerna han såg några sekunder när han gick på bussen... Han har då sannerligen inte fått mina kom-ihåg-gener i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Ah, det värmer i ett mormorshjärta! Han får nog lov att börja i skolan snart om han ska få tillräckligt med stimulans och fortsätta utvecklas i samma takt. Snart knäcker han säkert läskoden också och då ...
    Kram från mamma/mormor

    SvaraRadera
  2. Vi är inte på "tu man hand" längre.Sonen, viltjägaren från storstan kom igårkväll och det blev julafton för tredje gången, första för det här året. Han blev mycket glad över sin fina ungkarlsgran, den är jättetuff tycker vi!Han tackar stort och är nu på väg ut på vassudden med en halvrutten gädda och en flaska ketchup, kråkfälla ska riggas. Spännande va!Själv ska jag nu ägna mig åt vinbondens vedermödor och gå bort till vingården för att beskära vinstocken, är lite sen i år det ska ju egentligen göras på juldagen har vinbonden från Kolmården lärt mig.Men, men bättre sent än aldrig!

    Att vaka en natt går väl an, två är jobbigt,självklart ska vi hjälpa dig; på tu man hand = tu är två på gammalsvenska, man avser människa och hand är hand så man kanske menar att två människor gör något tillsammans. Eller...någon annan som har en bättre förklaring?

    Kram till er alla från oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "På två människors händer" låter lika obegripligt... Får kanske acceptera att jag inte kan förstå allt. Jag har lärt mig att släppa sånt som inte är värt att lägga energi på :). Nån dag när man har överskottsenergi kan man ägna sig åt sånt!

      Radera