måndag 11 juni 2012

Ett år äldre men fortfarande lika barnslig

Idag är jag ett år äldre än igår. Idag är jag lite mer vuxen eller lite mindre barn än igår. För varje år som jag kan lägga till handlingarna samlar jag oundvikligen fler vuxenpoäng, Det betyder dock inte att jag känner mig mer vuxen för det. Har man, som jag, barn och dessutom arbetar med barn ställs det höga krav på barnslighet och att kunna sätta sig in i ett litet barns värld. Det ingår självklart även att skapa trygghet, förtroende och vara en förebild att ta efter i alla lägen men att ha förmågan att sätta sig in i ett barns tankar för att förstå vad de känner, önskar och behöver är nog allra viktigast. Jag är ganska bra på att förstå barn och deras värld, men det är inte lätt när man har så många fler erfarenheter av livet än barnen. Tänk vad mycket bättre världen skulle vara för alla barn om alla skulle vara lite barnsligare och kunna sätta sig in i barnens tankar och känslor på riktigt. Jag satsat helt enkelt inte på att bli helt vuxen.
Ikväll har jag jag fått paket av alla mina pojkar och mina kollegor på jobbet. Mina älskade barn hade köpt nagellack i olika färger och talade tydligt om att de ville ha de rosa nyanserna på sina naglar. Undrar vem de köpte presenten till egentligen de små gangstrarna. Älskade pappa Vild hade köpt en “Outdoorkudde” att ha i tält, på tåg eller kanske på en flygplatsbänk i väntan på flyget. Fler än en gång har man kunnat betala en liten förmögenhet för en kudde när man legat på en hård bänk på någon flygplats i världen. Jag fick även en tjusig solhatt. Av mina snälla kollegor fick jag en presentpåse med te och ett jordgubbsplantsarrangemang.
Bild 120609-153308-nr001302The tårtlover har parkerat sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar