söndag 24 juni 2012

Östregårds antik- och loppmarknad

Medan bröderna Vild vägrade sova middag åkte jag och mormor Vild till Östregårds antik- och loppmarknad. Denna gård med sin proppfulla loge och uthus är en turiskattraktion här i Småland. Det finns mycket av det mesta och det är läckert när mycket av något radas upp. Som tur är har jag lärt mig att det bara är läckert med många av samma, inte en ensam. Annars hade jag nog köpt ensamma saker och trott att det skulle bli lika snyggt hemma hos oss. Vi hittade en massa bra saker. Jag hittade piff och pynt till lekstugan som inte är byggd ännu och en rund prylhylla till mig själv. Dessutom fyndade jag matskedar som jag hamrade till och stansade en skylt till min basilika på. Skedarna var en storlek för stor för bokstäverna så jag ska prova med teskedar nästa gång.
120624.1120624.2
Kärleksmums, morotskaka, Mormor Vild och många terrakottakrukor.
120624.3120624.5
Basilikaskyltskeden och taklampan till lekstugan.
120624.4
Den orange är ännu mer förskräcklig än på bilden, kommer att bli super!

4 kommentarer:

  1. Ja, jättetrevligt hade vi!
    Mina fynd blir också super.
    Kram från mormor Vild

    SvaraRadera
  2. Trevligt att träffa dig där idag! Lyckades också fynda finfina saker!!! Å så ett litet recept på den underbara pajen:

    Till en normalstor paj eller ca 8 minipajer

    Pajbotten
    100 g smör
    3 dl vetemjöl
    1 krm salt
    2 msk vatten

    Fyllning
    250-300 g brieost
    3 ägg
    3 dl grädde
    ca 1 dl mango chutney

    Arbeta ihop smör, mjöl och salt till en grynig massa. Tillsätt kallt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Låt gärna pajdegen ligga i kylskapet och vila i 30 minuter. Kavla ut degen till en platta som täcker både botten och kanten på en pajform, 24-26 cm i diameter. Klä formen med degen och nagga den med en gaffel. Täck kanterna med ugnsfolie. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 10 min. Ta bort folien. Jag är ofta lat och brukar bara trycka ut pajdegen, inte kavla den, dessutom brukar jag strunta i folie-momentet och det fungerar lika bra ändå :)

    Skär skivor av osten och lägg i pajskalet, fördela mango chutney över osten. Vispa samman ägg och grädde. Häll äggstanningen över fyllningen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i 200 grader i 30-40 min. Minipajer tar inte lika lång tid. Servera på en buffé eller med lite kallskuret och en sallad!

    KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  3. Åh tack Ia! Jag funderar på att förbereda en omgång minipajjer till mig själv för att fira semestern på fredag :)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera